Technologie, insight a zákaznická zkušenost. Trend dramatických změn kamenných obchodů pokračuje, za posledních pět let se toho v retailu odehrálo více, než za padesát let předtím. Větší zapojení technologií, opětovný návrat internetového obchodování přímo do kamenných poboček, důraz na spokojenost zákazníka ve všech ohledech. To jsou změny, které uvidíme už v následujících měsících a letech.
V showroomech moderních obchodů si už dnes zákazníci vybírají zboží pomocí smartphonu, v kabinkách funguje automatické zkoušení zboží, které zpříjemňuje proces personálu i nakupujícím. V příštích pěti letech zažijeme velký posun ve vnímání retailu, hlavně z hlediska technologií. Automatizace a technologie by měly zůstat spíš pod povrchem a zákazník by jimi neměl být přehlcen. Mají sloužit pouze jako nástroj k předání zážitku, emocí a pozitivní zkušenosti spojené se značkou nebo produktem. Zákazník by také měl mít vždy na výběr, zda chce nakupovat "po staru" nebo pomocí technologií, není potřeba překotně přestavovat celé obchody. Klíčem stále zůstává maximální vizuální vjem a podpora zážitku z nakupování pod heslem "Enjoy yourself".
Takže, na co se můžeme těšit?
Software rozpozná náš obličej a přiřadí ho k profilu v databázi. Výloha v obchodu, kolem něhož procházíme, nabídne novinky zboží, které jsme v minulosti nakupovali nebo je vyhledávali na internetu. Náš smartphone nás upozorní, na speciální slevu, kterou nám obchod nabízí k našemu dnešnímu svátku.
Vstoupíme-li do obchodu, bude náš telefon sloužit jako platforma pro nakupování.
V našem osobním profilů PPP (Profil Personálních Preferencí), který si systém v obchodě nalezne na internetové síti, budou uvedeny různé biometrické údaje, například o váze a výšce těla, alergiích, výročích a oblíbeném jídle či barvě, nebo třeba informace o tom, co se nám líbí nebo nelíbí a podobně. Do systému se mohou podobné údaje průběžně ukládat samy dle předchozích nákupů nebo lékařské prohlídky se stravovacími doporučeními lékaře. Samozřejmě, pokud je systému zpřístupníme ve snaze získávat pro sebe maximálně relevantní nabídky. Profily personálních preferencí spotřebitele pak mohou pomocí geotrackingu smartphonů komunikovat například s inzercí a reklamou typu out-of-home, včetně té v místě prodeje a podílet se na přípravě místně a osobně relevantních nabídek pro konkrétní zákazníky. Na základě toho, že nás systém bude takto dobře znát, nám bude schopen nabízet vhodnější zboží, lepší služby nebo výhody na míru atp.
Nakonec se všechny systémy propojí i se sociálními sítěmi a výsledkem bude kompletní databáze našich zvyklostí, preferencí, zálib, stravovacích návyků, lékařských doporučení i módního vkusu. Nebude pro nás nic divného, když nás obchod při vstupu pozdraví, osloví jménem a nabídne slevu na náš oblíbený produkt. Prodejnou nás bude provázet náš osobní virtuální průvodce, časem třeba hologram, anebo se na okolních monitorech bude zobrazovat doporučení produktů, které máme v oblibě nebo nabídka novinek. Pokud sáhnete po alkoholu, může Vás systém upozornit, že na doporučení lékaře byste neměli alkohol konzumovat a tudíž ani kupovat.
Že je to vzdálená hudba budoucnosti? Ale vůbec ne. Tyto systémy už dnes fungují v experimentálních prodejnách a první části systému se objevují v běžném obchodním provozu. Technologie jsou nástroj, který přináší zákazníkům další pozitivní zkušenosti a retailerům usnadnění prodejů. Retail je zábava, pokud jste ochotni se bavit.