Obliba on-line nákupů stále roste a Češi na internetu utrácejí čím dál víc peněz. V loňském roce české e-shopy zaznamenaly ve srovnání s rokem 2013 nárůst tržeb o 16 procent. Raketově stoupá i počet internetových obchodů, těch na českém trhu působí přes 37 tisíc. On-line nákupy však mají svá úskalí a rizika.
Kvůli často složité přepravě zboží z internetových obchodů s využitím i několika dopravců roste pravděpodobnost, že se k zákazníkovi dostane poškozený balíček. Řada lidí si myslí, že takovou zásilku nemusí od dopravce vůbec převzít, ale není tomu tak. „Také při elektronických nákupech je nutné mít na paměti, že právní vztah vzniklý uzavřením kupní smlouvy mezi zákazníkem a obchodníkem je souborem povinností obou stran. Proto i v případě doručení zjevně poškozené zásilky má kupující zpravidla povinnost takový balíček převzít a zaplatit kupní cenu. Pro následující reklamaci je důležité, aby zákazník případné nedostatky zásilky oznámil v okamžiku doručení dopravci a nechal si je od něj písemně potvrdit,“ doporučil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
Pokud zákazník balíček od dopravce nepřevezme, nového zboží už se ve většině případů nedočká. „V případě, že zákazník nepřevezme poškozenou zásilku, nemůže očekávat, že mu prodávající dodá nové zboží. Nepřevzetí zásilky nejde samo o sobě považovat za reklamaci. Opačná situace nastane, pokud prodejce na svých stránkách zákazníky přímo vyzývá, aby poškozené zásilky nepřebírali. V případě nepřevzetí takového balíčku by měla být zásilka opětovně zaslána,“ uvedl Jiří Hartmann. Reklamace včetně odstranění vady zboží musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů. „V případě, že prodávající zohlední oznámené vady zboží v rámci reklamace, náleží kupujícímu i právo na úhradu nákladů, které na uplatnění práva vynaložil, tedy například poštovného a balného,“ řekl Jiří Hartmann.
Více než třetina Čechů se obává vrácení a reklamace zboží z internetu. Často je odradí proces reklamace a nad rozbitým zbožím mávnou rukou. Boom zažívají nákupy oblečení, které si v e-shopech pořizuje 40 procent Čechů. Novým trendem jsou nákupy potravin, ty si on-line objednává domů každý 11. obyvatel Česka. Právě toto zboží ale Češi reklamují nejméně. „Obecně platí, že zájem o reklamaci vadného zboží klesá tam, kde vynaložený čas a finance spojené s procesem reklamace nebudou přinejmenším ekvivalentní hodnotě reklamovaného zboží. To se týká zpravidla situací, kdy je prodávajícím zahraniční internetový obchod mimo území Evropské unie,“ doplnil Jiří Hartmann.
Vedle internetových obchodů vzniká i množství on-line bazarů, na kterých zboží nabízejí obyčejní lidé. Tím víc stoupá pravděpodobnost, že zákazník narazí na podvodníka. Výjimkou není požadavek na platbu předem za zboží, které nikdy nedorazí. „V případě, že objednané zboží nepřijde, je nutné prodejce nejprve písemně informovat. Tak se předejde sporům vzniklým například pochybením v přepravě, kterému prodávající nemohl předcházet. Nebude-li prodejce na výzvu reagovat, je namístě uvážit podání návrhu na zahájení řízení u příslušného soudu. V případě podnikatele je vhodné upozornit i Českou obchodní inspekci,“ doporučil Jiří Hartmann.